Întâlnirea anuală a proiectului CoDEMO
În perioada 27-31 Octombrie 2025 la Porto, Portugalia au avut loc în format hibrid două evenimente importante în cadrul proiectului Co-Creative Decision-Makers for 5.0 Organizations – CoDEMO: conferința PRO-VE 2025 și participarea la Proiectul Co-Creative Decision-Makers for 5.0 Organizations – CoDEMO, nr. 101104819, este o inițiativă susținută prin mecanismul de finanțare Erasmus+ ERASMUS-EDU-2022-PI-ALL-INNO-EDU-ENTERP (Alliances for Education and Enterprises), și este coordonat de către INSTITUT MINES-TELECOM (IMT), Franța. În acest proiect european sunt implicați 13 parteneri din Europa din mediul academic și antreprenorial. Proiectul CoDEMO acoperă 3 zone europene (Sud, Centru și Est) și 3 sectoare economice (Asistență medicală, Agroalimentar și Industrie) vizând transformarea întreprinderilor europene de la nivelul 4.0 (axate pe digitalizare și tehnologii) la nivelul 5.0 (sustenabile, reziliente și centrate pe om). Proiectul, care se întinde pe o perioadă de 3 ani, urmărește crearea unei certificări europene unice de tip Open Badge și microcredite pentru factorii de decizie ai organizațiilor din Industria 5.0 și realizarea unor programe de predare și formare profesională pentru studenți, dar și pentru angajații din companii.
În prima parte a săptămânii Universitatea ”Lucian Blaga” din Sibiu reprezentată prin profesorii Adrian Florea, Radu Crețulescu și Daniel Morariu au participat la conferința PRO-VE 2025, 26th IFIP / SOCOLNET Working Conference on Virtual Enterprises având ca temă centrală „Hybrid Human-AI Collaborative Networks”. În cadrul conferinţei echipa ULBS a moderat sesiunile speciale „B3: Transition towards Collaborative Organizations 5.0: Cases Studies” şi „F3: Future Collaborative Workspaces in Organizations 5.0”, și a prezentat articolul „Navigating the Future of AI Integration: Competency Development, Ethical Considerations, and Workforce Adaptability in „Organizations 5.0””, autori Adrian Florea, Vlad Toncian, Radu Cretulescu, Alin David, Daniel Morariu, Razvan Toghe și Catalin Stan, rezultat al colaborării dintre ULBS și partenerul industrial Marquardt. Tot în cadrul conferinței a fost organizată și o secțiune de proiecte și postere în care au fost prezentate realizările din cadrul proiectului CoDEMO.
În ultimele două zile din săptămână în cadrul institutului INESC TEC – Institute for Systems and Computer Engineering, Technology and Science din Porto a avut loc întâlnirea anuală de proiect în care ULBS a fost reprezentată de profesorii Adrian Florea, Remus Brad, Radu Crețulescu și Daniel Morariu. Întâlnirea a început cu expunerea coordonatorului de proiect, Xavier Boucher, cu privire la progresele realizate în cei doi ani de proiect și unele aspecte legate de raportarea făcută la comisia europeană precum și observațiile făcute de comisia europeană legate de evenimentele organizate în cadrul proiectului. A continuat cu prezentarea obiectivelor din cadrul proiectului pentru ultimul an. Raksmey Phan a prezentat centralizat KPI-urile realizate până în acest moment în cadrul proiectului, care sunt KPI-urile considerate cu probleme și la care trebuie să acordăm o mai mare atenție. Apoi, fiecare lider de pachet de lucru a continuat să-și prezinte activitățile. Thomas Susse de la Universitatea din Bielefeld, Germania a condus prima sesiune legată de pachetul WP3. Au fost prezentate ceea ce s-a realizat în cadrul acestui pachet și anume materialele de curs care au trebui să fie finalizate până in septembrie 2025 și pentru care echipa ULBS a fost lider de task. A fost analizat și discutat avantajele publicării tuturor acestor materiale atât pe platforma proiectului CoDEMO (https://codemo-project.eu) cât și pe site-ul gestionat de comisia europeana ZENODO (https://zenodo.org/communities/codemo/records?q=&l=list&p=1&s=10&sort=newest). Au fost identificate oportunitățile și lacunele în programele de educație și formare și necesitatea dezvoltării unor rețele naționale de colaborare inovatoare pentru acoperirea acestor lacune (mai ales în contextul tehnologiilor emergente precum AI sau altele). Profesorul Adrian Florea, coordonator local al proiectului CoDEMO, a prezentat realizările obținute de toți membrii proiectului în ceea ce privește materialele de pregătire profesională.
În continuare au fost prezentate realizările din cadrul pachetului WP5 legat de instruirile vocaționale. S-a analizat necesitatea planificării a încă unui eveniment național de diseminare de către unul dintre parteneri precum și a unui eveniment științific. În cadrul pachetului WP4 s-a discutat despre certificatele eliberate și despre eliberarea suplimentară de badge-uri pentru motivarea studenților precum și de platforma care va fi folosită pentru validare, eliberarea și mentenanța acestora.
În cadrul pachetului WP7 a fost prezentată platforma proiectului și necesitatea ca fiecare partener să completeze și să actualizeze rezultatele individuale pe platforma proiectului.
A doua zi a întâlnirii de proiect a început cu pachetul de lucru WP6, analizând acțiunile colaborative de tip catalizator şi „booster”, webinariile realizate, statusul indicatorilor de performanță și activitățile necesare pentru a finaliza toate webinarile și a crește numărul de participanți de la aceste webinarii. Toate webinariile implementate sunt disponibile pe platforma proiectului și pe platforma Youtube (https://www.youtube.com/playlist?list=PLQyPu_B7oa-8cj1Oevnb2VeUyI5ADdVLB). A fost reiterată nevoia de implicare a tuturor partenerilor în organizarea și participarea la seminarii și conferințe științifice precum PRO-VE sau școala de vară NEMO.
În continuare s-au prezentat studiile de caz dezvoltate de toți partenerii industriali. Astfel partenerii au fost invitați să prezinte studiile de caz realizate până în acest moment, unde au fost prezentate aceste studii de caz și care sunt studiile de caz de tip „poveste de succes”. Din partea României a fost prezent Alin David reprezentantul companiei Marquardt în proiectul CoDEMO.
În final a avut loc o discuție legată de ce se va întâmpla după terminarea proiectului și disponibilitatea partenerilor de a continua cursurile de formare și cele vocaționale. În încheiere coordonatorul proiectului a reiterat principalele activități din perioada următoare și a urat succes partenerilor în îndeplinirea sarcinilor de proiect!